ثبت شرکت تعاونی چند منظوره در ایران

یکی از شرکت‌های تجاری قابل ثبت در ایران شرکت تعاونی است. این شرکت که تقریبا بسیاری از افراد با آن طی شرایط متفاوت برخورد داشته‌اند. تا حدودی برای همه آشنا است.ولی یکی از مدل‌های کاری این نوع شرکت‌ها، شرکت‌ تعاونی چند منظوره است برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت ولی بهتر است ابتدا با خود شرکت تعاونی آشنا شویم. و پس از آن موارد و شرایطی که برای ثبت شرکت تعاونی چند منظوره نیاز است را مورد بررسی قرار دهیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شرکت تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی است در قانون تجارت تعریف را این‌گونه شرکت را بدین شکل بیان کرده است که شرکت تعاونی به منظور رفع نیازمندی مشترک و بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای خود به طریق همکاری و همیاری متقابل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌شود.

این‌گونه از شرکت‌ها بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به توزیع و جهت اهداف خود که در قانون به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا است تشکیل می‌شود. از دیگر نکاتی که در مورد شرکت‌های تعاونی وجود دارد باید به پنج نکته خاص اشاره داشت که در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شرکت‌های تعاونی از نوع فعالیت به دو دسته و از لحاظ شکل عضویت هم به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. در ابتدا دو نوع دسته بندی بر اساس فعالیت این‌گونه شرکت‌ها را بررسی و در ادامه به شکل عضویت آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

  • شرکت تعاونی تولید

این‌گونه شرکت‌ها به منظور اشتغال اعضاء در امور کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماه و صید آن، شیلات ، صنعت و معدن و در آخر عمران شهری و روستایی و… فعالیت دارند.

  • شرکت تعاونی توزیع

مدلی از شرکت‌های تعاونی است که فعالیت آن در اموری همچون  تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت است

 

موضوع شرکت تعاونی

در شرکت‌های تعاونی موضوعات کاری متفاوت است. یکی از این موضوعات شرکت تعاونی مسکن است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. ولی بهتر است قبل از آن انواع موضوعاتی که شرکت‌های تعاونی در آن می‎‌توانند در آن فعالیت داشته باشند را با یکدیگر مرور کرده و پس آن شروع به بررسی ثبت شرکت تعاونی مسکن خواهیم کرد.

۱- شرکت تعاونی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی

۲- شرکت تعاونی مصرف

۳- شرکت تعاونی ساختمان مسکن

۴- شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات

۵- شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی

 

شرکت تعاونی چند منظوره

یک شرکت تعاونی می‌تواند به شکل چند منظوره تاسیس شود. این نوع شرکت‌ها برای امور تولید و انجام سایر اموری که با اهداف تعاونی مغایرت نداشته باشند، تشکیل شود. شرکت های تعاونی چند منظوره به دو صورت چند منظوره عام و چند منظوره خاص تشکیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید!
مراجع صالح رسیدگی به تخلفات پزشکی

شرکت تعاونی چند منظوره خاص

در این نوع شرکت‌ها، اعضای اصلی شرکت را موسسین شرکت تشکیل می‌دهند. یا اینکه هیئت موسس شرکت می‌تواند اعضای شرکت را از بین داوطلبانی که واجد شرایط عضویت در تعاونی هستند انتخاب کنند.  البته این انتخاب باید در حد ظرفیت و شرایط تعاونی چند منظوره خاص صورت پذیرد.

شرکت تعاونی چند منظوره عام

در شرکت تعاونی چند منظوره عام ، هیئت موسس با دعوت عام از طریق انتشار آگهی و یا قید این نکته که عضویت برای عموم آزاد است ، داوطلبان واجد شرایط عضویت را در حد ظرفیت و امکانات خود به عضویت می پذیرد.

بر اساس قانون تعاونی‌ها، در شرکت‌های تعاونی چند منظوره عام داشتن عضوی که غیر شاغل است مجاز است. ولی لازم به ذکر است که اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باید از میان اعضای شاغل شرکت انتخاب شوند. همچنین در برابر شرکت‌های تعاونی چند منظوره، تعاونی‌های دیگر وجود دارند که شرکت‌های تعاونی یک منظوره نیز به آن‌ها گفته می‌شود. مانند شرکت‌های تعاونی مسکن، اعتبار و…

 

شرایط و ضوابط شرکت تعاونی چند منظوره

  • میزان حداقل سرمایه در شرکت تعاونی چند منظوره خاص حداقل ده میلیون ریال و برای شرکت تعاونی چند منظوره عام ۱۰۰ میلیون ریال می‌باشد.
  • به میزان ۳۵ درصد از سرمایه شرکت در تعاونی چند منظوره باید در حساب شرکت تادیه شود.
  • تشکیل یک شرکت تعاونی چند منظوره ابتدا منوط به اخذ مجوز فعالیت و یا موافقت اصولی طرح از مراجع ذی‌ربط است و در مرحله دوم سرمایه شرکت باید با سرمایه گذاری ثابت در حوزه طرح مذکور تامین شود.
  • در تعاونی چند منظوره، تعداد اعضا نیاید کمتر از ۷ نفر باشد.
  • جهت ثبت شرکت تعاونی، نباید در تعاونی دیگری عضویت داشته باشید.
  • اساسنامه شرکت تعاونی چند منظوره باید شامل نکاتی همچون هدف از تشکیل شرکت، نام تعاونی با منظور کردن کلمه تعاونی در آن، مشخص کردن مدت زمان فعایت شرکت تعاونی و مشخص کردن حوزه عملیاتی شرکت تعاونی اعم از شهر،روستا، وزارتخانه و… باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۱۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *