انواع شرایط و ضوابط برای ثبت شرکت حمل و نقل در ایران

در بسیاری از موارد افراد ممکن است اطلاعاتی در رابطه با این موضوع که فعالیت و حوزه کسب و کاری آنها نیازمند ثبت شرکت است ندارند. یکی از این کسب و کار‌ها حوزه حمل نقل درون شهری و برون شهری در ایران است. برای تاسیس یه واحد کاری در حوزه حمل نقل باید ابتدا نسبت به ثبت شرکت آن اقدام کرد.

شرکت‌های حمل و نقل جزو دسته‌ای از مشاغل به حساب می‌آیند که برای رفع نیازهای انسان و ایجاد آسایش و آرامش به وجود می‌آیند. استفاده از وسیله‌های حمل و نقل مربوط به دوره کنونی نمی‌باشد. استفاده از وسیله حمل و نقل به چیزی حدود ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. دقیقا زمانی که اولین چرخ‌های ابتدایی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.

این روند به مرور زمان پیشرفته تر شده و تا به امروز که به بالاترین حد تکنولوژی خود در حال حاضر رسیده است. در طول این زمان و پیشرفت صنعت و تکنولوژی و همچنین پیشرفت سطح زندگی انسان‌ها شرایطی به وجود آمد که نیازمند سیستم‌هایی برای حمل و نقل عمومی برا افراد بود. از این رو اولین سیستم حمل و نقل به وجود آمد و به مررو زمان تبدیل شد به شرکت‌های خصوصی و دولتی که وظیفه جا‌به‌جایی افراد را داشته و دارند.

البته حمل و نقل صرفا به معنای حمل و نقل افراد نیست. بلکه یکی از قسمت‌های مهم حمل و نقل جا‌به‌جایی اجناس و اقلام است. که هرکدام روش و شرایط حمل خود را دارند.

انواع  حمل و نقل مسافری و اقلام و کالا

شرکت حمل و نقل یک نوع کسب و کلار کاملا تخصصی است و در حقیقت می‌توان گفت جزو مشاغلی است که بسیاری از افراد متقاضی ثبت شرکت حمل و نقل نیستند. ولی درست است که این کسب و کار سختی و مشکلات خودر را دارد. ولی یکی از پر بازده ترین مشاغل است در ادامه انواع سیستم‌های حمل نقل را مورد بررسی قرار می‌دهیم و پس از آن شرایط لازم برای تاسیس تک تک آنها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

در ادامه با ما همراه باشید.

  • حمل و نقل مسافر و یا اقلام و کالاهای مورد نظر در محدوده‌ای مشخص در یک شهر که به طور معمول توسط اتومبیل سبک و سنگین، دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس و… به صورت زمینی صورت می‌پذیرد.
  • حمل و نقل مسافر یا اقلام و اجناس که مابین شهرهای یک کشور صورت می‌گیرد که این روش هم به صورت هوایی و هم به صورت زمینی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط صورت می‌گیرد. از جمله وسیله‌های حمل نقل برای این نوع جا‌به‌جایی‌ها می‌توان به اتوموبیل، سواری، اتوبوس‌ها، قطارها، هواپیماها و… اشاره کرد.
  • در برخی موارد مقیاس جا‌به‌جایی بزرگتر از شهر و یا کشور است در این صورت باید گفت نوعی از حمل و نقل وجود دارد که به آن حمل و نقل بین المللی می‌گوینداین نوع حمل نقل‌ها به سه صورت زمینی، هوایی و حتی دریایی صورت می‌گیرد.
بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در شهر یزد

شرایط و ضوابط ثبت شرکت حمل نقل

تمامی متقاضیانی که قصد تاسیس شرکت حمل و نقل را دارند، باید به مواردی توجه داشته باشند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها توجه خواهیم داشت.

  • تمامی متقاضیان باید نسبت به نوع فعالیت خود اذعان داشته باشند. و باید مشخص کنند که در چه محدوده‌ای قصد فعالیت در حوزه حمل و نقل را دارند.
  • شرایط و ضوابط برای شرکت‌هایی که در حوزه شهری، بین شهری و بین المللی فعالیت خواهند داشت متفاوت و متغیر است.
  • متقاضیان ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری می‌توانند در زمان تاسیس این شرکت اقدام به فعالیت کنند. از این رو این امکان وجود دارد که سازمان ذی‌ربط قصد تسهیل در شرایط برای افراد در این حوزه را دارد.
  • شرکت‌های حمل و نقلی که قصد فعالیت در حوزه درون شهری را دارند می‌توانند شرکت خود را هم به صورت مسئولیت محدود و هم به صورت سهامی خاص ثبت کنند.

شرایط و مجوز‌های لازم برای ثبت شرکت حمل و نقل در ایران

تمامی افرادی که متقاضی تاسیس شرکت حمل و نقل هستند نیازمند تکمیل مدارک و مجوزهایی برای تاسیس شرکت خود هستند. از این رو در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت ولی قبل از آن بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که ثبت شرکت حمل و نقل درون شهری برای تمامی افراد آزاد است. ولی چنانچه افراد متقاضی ثبت شرکت حمل و نقل در حوزه بین شهری و یا بین المللی هستند باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز مربوط را اخذ کنند.

وزارت راه و شهرنیز شرایط متقاضی را بررسی که و پس از تایید صلاحیت مجور مربوطه را صادر می‌کند. در ادامه با ما باشید برای کسب اطلاعات در رابطه با مجوزهای شرکت حمل نقل بین شهری و بین المللی

  • تکمیل مدارک مورد نیازبرای ثبت شرکت و دریافت مجوز
  • ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها
  • تأییدیه نام را از بخش تأیید نام اداره ثبت نام شرکت‌ها دریافت نمایند.
  • تنظیم اساسنامه شرکت

در نهایت متقاضی با تنظیم و تدوین اساسنامه مدارکی که قبل‌تر گفته شد را به وزارت راه و شهرسازی ارائه و در پروسه کاری دریافت مجوز‌های لازم از این وزارت قرار خواهد گرفت. با تشکر از شما برای همراهی تا انتهای این مقاله امیدواریم که این مطلب کمک کوچکی به شما برای ثبت شرکت خود بوده باشد.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *