طبق ماده ۳ قانون واردات و صادرات برای انجام هرگونه تجارت بر مبنای واردات و صادرات به صورت تجاری الزام به داشتن کارت بازرگانی است. که با طی مراحل و شرایط توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود. با داشتن این کارت توانایی انجام واردات و صادرات در مرز های آزاد فراهم می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید تا به طور کامل به مراحل و شرایط دریافت کارت بازرگانی از صفر تا صد بپردازیم.

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت بازرگانی مجوزی‌ست که در آن هم فرد حقیق و هم فرد حقوقی قابلیت انجام واردات و صادرات و همچنین ترخیص کالا از گمرک را دارد که این کارت به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می‌شود.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

شرایط دریافت کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی دارای یک سری شرایط و ضوابط کلی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • بر اساس مقررات اتاق بازرگانی باید برای دریافت کارت بازرگانی، حتما سه سال از شروع فعالیت تجاری شما گذشته باشد و دارای یک حساب جاری بدون چک برگشتی باشید.
  • داشتن سن حداقل ۲۰ سال تمام.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان؛ البته این مورد یکی از شروط ضروری در قانون قبلی بوده است؛ اما در قانون جدید آقایان بالای ۲۳ سال دیگر نیاز به دریافت کارت پایان خدمت ندارند و می‌توانند به راحتی کارت بازرگانی دریافت کنند. مورد بعدی هم که در قانون جدید ۱۴۰۲ تغییر کرده است ارائه اجاره نامه است. تا سال قبل متقاضیان برای دریافت کارت بازرگانی می‌بایست حتما یک مکان تجاری و یا اداری اجاره می‌کردند و اجاره نامه آن را به عنوان یکی از مدارک ارائه می‌دادند.

در قانون ۱۴۰۲ این شرط حذف شده و بر اساس آن کسانی که اظهار نامه مالیاتی آن ها که فروششان بیشتر از ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است می‌توانند بدون داشتن اجاره نامه کارت بازرگانی دریافت کنند.

  • داشتن یکی از این مدرک‌ها ازجمله: دیپلم، پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، مهندسی و خدمات فناوری و کد اقتصادی.
  • عدم اشتغال تمام وقت به سازمان ها، رابطه استخدامی در نهاد های دولتی و قوای سه گانه و داشتن یک محل کسب یا موقعیت اداری.
  • داشتن پلمپ دفاتر قانونی و عدم ورشکستگی، ارائه عدم سوءپیشینه و استعلام گواهی امور مالیاتی مبنی بر نداشتن بدهی یا پرداخت آن.

مدارک مورد نیاز برای دریاف کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی

برای اشخاص حقیقی: عکس سه در چهار، فرم تکمیل شده درخواست، کپی برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه، ارائه مدرک تحصیلی، گواهی عدم سوءپیشینه، کد اقتصادی، ارائه اجاره نامه و یا سند ملکی.

اشخاص حقوقی علاوه بر داشتن مدارک بالا مستلزم داشتن مدارک: ارائه آخرین روزنامه رسمی، سند مالکیت، آخرین آگهی تغییرات، مدارک شناسایی اعضا.

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی غیر ایرانی: داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به غیر از کارت پایان خدمت و همچنین داشتن پروانه کار و اقامت معتبر

مراحل گرفتن کارت بازرگانی

در مرحله اول برای صدور و یا تمدید کارت بازرگانی باید به وبسایت جامع تجارت ایران مراجعه کرده و پس از ثبت نام در سامانه و دریافت رمز عبور و نام کاربری به تکمیل فرم و اطلاعات مورد نیاز خود بپردازید. پس از بارگذاری اطلاعات و مدارک جهت بررسی اطلاعات و مدارک خود توسط کارشناس منتظر بمانید و در صورت وجود مشکلات احتمالی آن هارا برطرف سازید.

بیشتر بخوانید!
قانون حق‌الثبت شرکتهای بیمه

در نهایت پس از گذارندن دوره های اموزشی تخصصی آشنایی با تجارت فرامرزی در اتاق های بازرگانی، کارت بازرگانی شما صادر خواهد شد.

مزایای داشتن کارت بازرگانی

مزایا داشتن کارت بازرگانی

از مزیای داشتن کارت بازرگانی می‌توان به این نکته اشاره کرد که امکان، واردات کالا از مناطق آزاد کشور، ارتباط با بازرگانان داخلی و خارجی، عضویت در اتاق بازرگانی، امکان صادرات کالا و هرچیز مجاز دیگر به خارج کشور، امکان اخذ ویزا جهت شرکت در رویداد های تجاری، امکان ترخیص کالا از گمرک، امکان ثبت شرکت و برند، دارا شدن شخصیت تجاری و کسب اعتبار، تبادل اطلاعات تجاری میان کشور های مختلف.

 البته داشتن هرنوع از کارت های بازرگانی مزیا و کاربرد های خودش را دارد.

چند نکته مهم در رابطه با کارت بازرگانی

یک نکته حائز اهمیت این است که با داشتن کارت بازرگانی مستلزم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مالیات وارد کردن کالاهستید. نکته دوم حق واگذاری اتاق های بازرگانی و کارت بازرگانی به دیگران را به هیچ عنوان ندارید و در صورت واگذاری منجر به تعلیق و ابطال کارت می‌شود.

هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از یک کارت بازرگانی داشته باشد.

مطابق ماده ۱۰ قانون آیین نامه اجرایی، سقف واردات و صادرات برای سال اول پانصد هزار دلار و برای سال دوم دومیلیون دلار و برای سال سوم در صورت مثبت بودن ارزیابی عملکردتان هیچ محدودیتی ندارد؛ همچنین لازم به ذکر است که حتما برای تمدید کارت بازرگانی باید ۶۰ روز قبل از مهلت ابطال آن اقدام کنید.

مدت اعتبار کارت بازرگانی برای بار اول به صورت یک ساله است و برای سال دوم به صورت سه ساله صادر می‌شود و پس از آن می‌توان کارت بازرگانی را به صورت پنج ساله دریافت کرد. در ضمن مدت زمان دریافت و صدور کارت بازرگانی بین ۲۰ الی ۴۰ روز است.

همچنین ابطال کارت بازرگانی به دوصورت است. یک: ابطال به صورت اجباری که زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که شما منجر به تخلفی شده‌اید و مجازات آن ابطال کارت از سمت دولت است. دوم: ابطال به صورت اختیاری که به معنی اعلام انصراف است که برای ابطال اختیاری با در دست داشتن مدارک به اتاق بازرگانی مراجعه کنید.

سخن آخر

برای اخذ کارت بازرگانی به ارائه مدارک به سایت جامع تجارت ایران مراجعه می‌کنید و پس از ثبت نام موفقیت آمیز و انجام کامل مراحل کارت بازرگانی شما صادر خواهد شد و طی ۲۰ الی ۴۰ روز به دست شما خواهد رسید. همچنین لازم به ذکر است که کارت بازرگانی به هیچ عنوان قابل واگذاری به شخص دیگری نیست و در صورت واگذاری منجر به تعلیق و ابطال کارت می‌شود.

کارت های بازرگانی انواعی دارد که هرکدام از ان ها بر اساس کارایی مزایا و معایبی دارد که در این مقاله به طور کامل به همه‌ی مراحل دریافت کارت بازرگانی پرداختیم. هنچنین باری دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید نظرات و سوالات خود را در کامنت به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۴

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *