شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن و روند ثبت آن

در ایران برای ثبت شرکت هفت نوع مختلف وجود دارد که یکی از آن‌ها شرکت‌های تعاونی هستند ولی خود این شرکت‌های تعاونی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شرکت تعاونی مسکن یکی از آن‌ها است. به همین منظور قصد داریم روند و شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن را در ادامه با یکدیگر بررسی کنیم. ولی قبل از آن بهتر است نگاهی اجمالی به شرکت‌های تعاونی داشته باشیم. در ادامه برای کسب اطلاعات در رابطه با ثبت شرکت تعاونی مسکن با ما همراه باشید.

شرکت تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی است در قانون تجارت تعریف را این‌گونه شرکت را بدین شکل بیان کرده است که شرکت تعاونی به منظور رفع نیازمندی مشترک و بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای خود به طریق همکاری و همیاری متقابل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌شود.

این‌گونه از شرکت‌ها بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به توزیع و جهت اهداف خود که در قانون به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا است تشکیل می‌شود. از دیگر نکاتی که در مورد شرکت‌های تعاونی وجود دارد باید به پنج نکته خاص اشاره داشت که در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شرکت‌های تعاونی از نوع فعالیت به دو دسته و از لحاظ شکل عضویت هم به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. در ابتدا دو نوع دسته بندی بر اساس فعالیت این‌گونه شرکت‌ها را بررسی و در ادامه به شکل عضویت آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

  • شرکت تعاونی تولید

این‌گونه شرکت‌ها به منظور اشتغال اعضاء در امور کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماه و صید آن، شیلات ، صنعت و معدن و در آخر عمران شهری و روستایی و… فعالیت دارند.

  • شرکت تعاونی توزیع

مدلی از شرکت‌های تعاونی است که فعالیت آن در اموری همچون  تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت است

موضوع شرکت تعاونی

در شرکت‌های تعاونی موضوعات کاری متفاوت است. یکی از این موضوعات شرکت تعاونی مسکن است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. ولی بهتر است قبل از آن انواع موضوعاتی که شرکت‌های تعاونی در آن می‎‌توانند در آن فعالیت داشته باشند را با یکدیگر مرور کرده و پس آن شروع به بررسی ثبت شرکت تعاونی مسکن خواهیم کرد.

۱- شرکت تعاونی تولید محصولات صنعتی و کشاورزی

۲- شرکت تعاونی مصرف

۳- شرکت تعاونی ساختمان مسکن

۴- شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات

۵- شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی

 

ثبت شرکت تعاونی مسکن

شرکت تعاونی مسکن از ارکان متفاوتی تشکیل شده است که به آن خواهیم پرداخت، ولی باید گفت که این مدل از شرکت به مانند شرکت‌های سهامی، سرمایه شرکت به شکل مساوی به نام سهام تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که هر یک از شرکاء صرف نظر از میزان آورده‌اش در شرکت فقط دارای یک حق رای در مجامع و جلسات شرکت است. از ارکان موجود در شرکت تعاونی مسکن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مجمع عمومی (اعم از مجمع عمومی موسسین، فوق العاده و مجمع عمومی عادی)
  • هیئت مدیره مستقل
  • بازرس یا بازرسین شرکت تعاونی مسکن

شروط لازم برای شرکت‌های تعاونی مسکن

  • مسئولیت اعضاء به میزان سهمی که از سرمایه شرکت دارند یا خریده اند می‌باشد.
  • سرمایه شرکت نامحدود و سهام آن با نام است.
  • نقل و انتقال سهام به غیر عضو شرکت مجاز نمی‌باشد.
  • دولت نمی‌تواند عضوی از تعاونی باشد.
  • اعضای شرکت در تمامی موارد حق نظارت را دارند ولی حق دخالت ندارند.
  • عضویت اعضا در تعاونی آزاد است به این معنی که می‌توانند هرزمان نیاز دیدند با رعایت شرایط قانونی عضو تعاونی شوند.
  • اعضا می‌توانند هر زمان که لازم دیده‌اند از تعاونی خارج شوند.
  • انتقال سهم به سایر اعضا یا افراد خارج از شرکت تعاونی با رعایت قانون و مفاد اساسنامه منعی ندارد.
بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت تعاونی چند منظوره در ایران

 

نحوه ثبت شرکت تعاونی مسکن

برای ثبت شرکت تعاونی مسکن متقاضیان ملزم به ارائه مجوز وزارت تعاون هستند. بر خلاف دیگر شرکت‌های تجاری قابل ثبت در ایران متقاضیان این نوع از شرکت‌ها باید ابتدا به اداره تعاون رجوع کنندو پس از ارائه طرح توجیهی خود و درخواست تاسیس در صورتی که اداره مذکور با طرح موافقت کرد اقدام به تاسیس شرکت کنن.

پس از موافقت، اداره تعاون موافقت نامه خود را به متقاضی ارائه می‌دهد و پس از آن متقاضی باید اقدام به جمع آوری مدارک لازم برای ثبت شرکت کند تا در نهایت شرکت مذکور ثبت گردد.

 

مدارک لازم جهت اخذ پروانه تاسیس به قرار ذیل است

  • کپی مدارک ثبت شرکت تعاونی مسکن که از مرجع ثبت دریافت شده است.
  • تقاضانامه ای برای اخذ پروانه تاسیس که به عنوان اداره تعاون نوشته شده است.
  • یک نسخه‌ای از روزنامه رسمی که آگهی تشکیل شرکت تعاونی در آن به چاپ رسیده باشد.

نکته مهم در رابطه با ثبت شرکت تعاونی مسکن

بر اساس ماده ۵ قانون شرکت‌های تعاونی، این نوع شرکت‌ها باید بر اساس مقررات شورای عالی تعاون کشور تاسیس شوند و کلیه اساسنامه و مقررات آن بر اساس این شورا باشد. همچنین این نوع تعاونی‌ها از پرداخت حق الثبت و تمبر سهام و مالیات بر درآمد معاف خواهند بود.

 

تسهیلات دولت نسبت به شرکت های تعاونی

  • دولت نسبت به این نوع شرکت‌ها مکلف است که به نحوی با این نوع شرکت‌ها همکاری کند که در اداره آن دخالتی نداشته باشد. و تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای این شرکت‌ها از طریق وزارتخانه مربوطه برای آنان محیا کند.
  • دولت این امکان را دارد که با استفاده از منابعی که در دست دارد و یا منابع بانکی به همراه تضمین خود دولت، وام‌هایی بدون بهره در اختیار تعاونی قرار دهد.
  • دولت و کلیه سازمان های وابسته مکلفند در اجرای طرح ها و پروژه های خود در شرایط مساوی اولویت را به بخش تعاونی بدهند.
  • شرکت‌های دولتی، شرکت‌های تحت پوشش دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بنیاد مستضعفان و دیگر سازمان‌ها و نهادهای عمومی بر اساس ماده ۱۷ قانون بانکی می‌توانند از راه وام بدون بهره یا هر راه قانونی دیگری همچون مشارکت ، مضاربه، مزارعه، اجاره ، اجاره به شرط تملیک، فروش اقساطی و صلح ، اقدام به کمک در تامین و یا افزایش سرمایه شرکت‌های تعاونی کنند.
  • دولت این شرایط را دارد که واحدهای صنعتی یا کشاورزی یا خدماتی و امثال آن را که اموال عمومی است و در اختیار دارد در شرایطی خاص در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد.

  • بانک ها بایستی در جهت سرمایه گذاری و یا افزایش سرمایه تعاونی‌ها کوشا بوده و یا اقدام به تقویت آن‌ها کنند. همچنین بانک‌ها باید وام و سایر تسهیلات اعطایی را در اختیار آنان قراردهند و این امکان را دارند که قرارداد نمایند که سرمایه‌هایی که از محل وام و سایر تسهیلات اعطایی تامین می شود به عنوان ضمانت و یا وثیقه و یا رهن در نزد بانک و یا در صورتی که تعاونی قادر به بازپرداخت وام نباشد بانک مطالبات خود را از طریق فروش اموال تعاونی تسویه نماید که در خرید آن گونه اموال تعاونی های دیگر اولویت دارند.
  • شرکت‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و تعاونی‌ها باید تعاونی‌ها را در معاملات خود در اولویت قرار دهند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۵۴

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *