شرایط و ضوابط ثبت شرکت صرافی

در گستره فعالیت‌های تجاری در کشور یکی از فعالیت‌هایی که مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد صرافی‌ها هستند. خیلی از اشخاص علاقمند به ثبت و راه اندازی یک صرافی هستند ولی در حقیقت ممکن است اطلاعی از روند ثبت صرافی نداشته باشند به همین منظور ما در این مقاله سعی بر آن داریم که روند ثبت صرافی در کشور را به زبانی ساده بیان کنیم. اگر علاقمند به ثبت صرافی هستید و نیازمند کسب اطلاعاتی در این رابطه نیز هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

صرافی چیست؟

قبل شروع برای توضیحات در رابطه با ثبت شرکت صرافی بهتر است ابتدا آشنایی کلی پیدا کنیم نسبت به خود صرافی و دلایل فنی و اقتصادی اینگونه کسب و کار در ایران.
صرافی یکی از مشاغل قدیمی در تاریخ است که بر اساس عملیات بانکی صورت می‌پذیرد. صرافی به طور کلی معامله است که وجوه نقد و اوراق بهادار و…  را در صورت کسب سود تبدیل می‌کند. به شکل ساده تر می‌توان اینگونه بیان کرد که صرافی در حقیقت فعالیتی است که معاملات ارزی و پولی را انجام می‌دهد. به این شکل که پول داخلی را به پول کشور های دیگر تبدیل می‌کند. از دیگر فعالیت‌های صرافی ها می‌توان به تعهد در حواله و یا صدور حواله‌های مالی اشاره کرد.

در همه جای جهان پول وسیله‌ای است برای مبادله از این رو یکی از لازمه‌های برای کار تجاری برای هر شخصی که فعالیت تجای، به خصوص فعالیت تجاری بین المللی دارد جابه‌جایی و تبدیل پول به واحد پولی دیگر کشورها است.

در بسیاری از موارد ممکن است خود پول وسیله به محسوب شود. از این رو کاربرد صرافی دقیقا در همین موضوع به چشم می‌آید. صرافی یکی از قدیمی ترین کسب و کارها در تاریخ بوده و از زمانی که پول‌های فلزی به وجود آمدند صرافی نیز به وجود آمد تا اقدام به صدور حواله برای انتقال پول‌های کلان صورت بگیرد.

 

 

انواع صرافی‌ها برای ثبت در ایران

به طور کلی صرافی در ایران به شکل تقسیم می‌شود که در ادامه با هر کدام به صورت مجزا آشنا خواهیم شد.

  • صرافی نوع اولی :
    شکل کاری این‌گونه صرافی به گونه‌ای طراحی شده است که صرفاً مجاز به خرید و فروش ارز بوده و ازنمی‌تواند به دیگر معاملات ارزی بپردازد و برای این سبک از صرافی‌ها ممنوع است. برای اخذ مجور این‌گونه از صرافی‌ها حداقل پنج میلیارد ریال نیاز است تا به صورت تضمین و نقدی در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
  • صرافی نوع دوم:
    بر خلاف نوع قبلی صرافی که گفته شد و صرفاً در زمینه خرید و فروش ارز فعالیت می‌کرد، این‌گونه از صرافی‌ها علاوه بر خرید و فروش نقدی و ازر مجاز به انجام دادن عملیات‌های مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری هستند. و این کار را می‌توانند از طریق کارگزاران در چهارچوب‌های بین المللی و مقررات و قوانین ارزی به صورت برون مرزی انجام دهند.
    حداقل سرمایه لازم برای تاسیس این‌ سبک از صرافی‌ها دویست میلیارد ریال تعیین شده که باید به صورت نقدی در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
بیشتر بخوانید!
دلایل رد ثبت برند یا علامت تجاری

 

شرایط لازم برای تاسیس و ثبت شرکت صرافی

بر اساس ماده ۲ دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، تاسیس و ثبت صرافی باید بر اساس رعایت قوانین و مقررات و مصوبات شورای پول و اعتبار و همچنین بخشنامه بانک مرکزی صورت پذیرد. ضمناً اخذ مجوز برای ثبت شرکت صرافی صرافاً از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.

شرایط لازم برای موسسین صرافی‌ها

۱ –  متقاضیان ثبت شرکت صرافی باید تابعیت ایران داشته باشند و ساکن ایران باشند.

۲ – پیرو یکی از ادیان رسمی  کشور

۳ – داشتن صلاحیت فردی

۴ – متقاضی نباید سابقه چک برگشتی که رفع سو اثر نشده باشد را داشته باشد

۵ – نداشتن بدهی غیرجاری به موسسات اعتباری

۶ – متقاضی نباید سمت مدیر عامل، عضویت در هیئت مدیره و همچنینبه صورت همزمان سهم یا سهم الشرکه در سایر صرافی‌ها و یا مشارکت همزمان در تاسیس صرافی های دیگر را داشته باشد.

۷ – تعیین تکلیف بدهی قطعی مالیاتی بر اساس ماده ۱۸۶ قانون مالیات مستقیم در کشور

 

نکاتی مهم در رابطه با ثبت شرکت صرافی

  • بر اساس ماده ۳ آیین نامه ثبت صرافی‌ها، تاسیس یک صرافی توسط موسسات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن‌ها، صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص و همچنین توسط اشخاص حقیقی فقط بایددر قالب شرکت تضامنی صورت پذیرد.
  • با استناد به ماده ۴ همین آیین نامه به این موضوع می‌رسیم که موسسین در حوزه‌هایی که تاسیس صرافی در آن‌ها،بر اساس مقررات موجود نیازمند موافقت مراجع ذی‌صلاح از قبیل سازمان منطقه آزاد تجاری یا صنعتی است، موظف به کسب موافقت کتبی مراجع ذکر شده به همراه سایر مدارک مورد نیاز به بانک مرکزی مراجعه کنند.
  • در ماده ۵ این آیین نامه این‌طور بیان شده است که ایجاد شعبه توسط صرافی‌های تضامنی ممنوع است. تاسیس شعبه صرافی وابسته به موسسه اعتباری بنا به تشخیص بانک مرکزی امکان پذیر است.
  • با رجوع به ماده ۶ آیین نامه باید توجه داشت که مکان صرافی باید از از نظر شرایط امنیتی و حفاظتی مورد تایید مراجع ذی‌صلاح باشد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *