طبق موادی در قانون مالیات مستقیم کشور برای اشخصا حقوقی فعال در کشور مالیات بر درآمد تعیین می‌شود. کلیه شرکت‌های خارجی که در کشور ما اقدام به سرمایه گذاری کرده و فعالیت خود را به مانند شرکت های ایرانی انجام دهند باید بر اساس آیین نامه موجود عمل کنند و دفاتر خود را تنظیم و نگهداری کنند. همچنین باید گفت که پیمانکاران خدماتی تجارتی نیز بر همین اساس موظف به داشتن دفاتر مالی هستند و این دسته افراد نیز باید آن را به زبان فارسی تنظیم و تحریر کنند لازم به ذکر است که اگر شرکت خارجی در ایران سهام خریداری نماید سهامدار محسوب می شود و نه شرکت خارجی.

موارد قانونی مالیات اشخاص حقوقی خارجی

بر اساس وجود تبصره ای در ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم کشور اکر شرکت های ذکر شده در ایران اقدام به تحصیل درآمد کنند و قصد بهره‌برداری از سرمایه خود داشته باشند یا قصد واگذاری امتیازات و سایر حقوق متعلق به خود از بابت دادن تعلیمات کمک های فنی مشمول مالیات مقررات مربوط به این قانون می شوند.

در ادامه باید گفت در بندی از ماده ۱۱۳ قانون مالیات مستقیم کشور، اینگونه آمده است که مالیات موسسات کشتیرانی و هواپیمایی خارجی بر اساس مسافرین و حمل کالا تعیین شده و به ۵ درصد کلیه وجوهی است که از این بابت عاید آن ها می گردد. حال باید گفت که این وجوه می‌تواند در مقصد یا مبدا یا در بین راه دریافت شود.

در قسمت دوم این ماده اینگونه مقرر شده است که نمایندگی یا شعب موسسات خارجی در ایران مکلف هستند که تا بیستم هر ماه صورت وجوه دریافتی ماه قبل را به حوزه مالیاتی محل تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که موسسات از بابت پرداخت مالیات به جز موردی که بیان شد مشمول مالیات دیگری به عنوان مالیات بردرآمد نخواهند بود.
هر زمان که صعب و یا نمایندگی شرکت های خارجی اقدام به تسلیم صورت های مشخص شده نکنند و یا صورت های ارسال شده با واقعیت مطابقت نداشته باشد. کلیه مالیات دریافتی از آن‌ها بر اساس تعداد مسافر و حجم محمولات علی الراس تشخیص خواهد شد.

نکته مهم در رابطه با مالیات اشخاص حقوقی خارجی

پس بنابراین باید به این موضوع دقت داشت که در صورتی که اشخاص حقوقی خارجی فعال در ایران و موسسات مقیم داخل ایران در صروتی که، صورت های مالی خود را به موقع تسلیم نکنند، مالیات متعلقه برای آنان به صورت علی الراس خواهد بود.

بیشتر بخوانید!
چگونگی دریافت کد فراگیر-کد فراگیر

لازم به ذکر است که بر اساس ماده ۱۰۷ قانون مالیات مستقیم در کشور و که در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده است مالیات اشخاص حقوقی خارجی که از ایران درآمد کسب می نمایند قانونی است.


مشروحات موجود در ماده ۱۰۷ قانون مالیات مستقیم برای اشخاص حقوقی خارجی

در این بند از قانون مالیات مستقیم اینگونه بیان شده است که کلیه اشخاص حقوقی خارجی فعال در یاران که در حوزه موسسات فعالیت دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که برای واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود از ایران به طور مثال واگذاری فیلم های سینمایی به ماخذبیست در صد تا چهل درصد  مجموع وجوهی که ظرف یک سال مالیاتی عاید آن ها می گردد. به همین منظور باید گفت که مقدار ضریب تعیین درآمد مشمول مالیات هرکدام از این دسته موارد را باید بر اساس پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران مشخص کرد.

اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

در این رابطه باید به موافقت نامه ای که بین ایران و دیگر کشورها به امضا رسیده است نگاه کرد. به طور مثال در موافقت نامه بین ایران و فرانسه به این موضوع اشاره شده است.

همچنین بر اساس آنچه طی سالیان گذشته توسط قانون‌گذار تعیین شده و بر اساس  قانون مالیات مستقیم ، موافقت نامه های مربوط به اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بنا به دلایل مشروحه زیر ادامه یابد و مراتب توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی گزارش گرد: لازم به ذکر است که عدم لغو این قرارداد و موافقت نامه ها از سوی کشورهای مقابل و لزوم رعایت این موضوع از نظر عرف بین المللی الزامی است و همچنین این موضوع مطرح است که این عمل شرطی است که متقابلا باید اعمال شود و تمامی موافقت نامه و قرار دادها بر اساس این موضوع در هر دو کشور تعیین می‌شود. لازم به توضیح است که در صورت فراهم شدن زمینه استفاده آتی از برخی موافقت نامه هایی که در حال حاضر به دلیل مناسبات سیاسی،قابل استفاده نیستند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۴

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *