تا همین چند سال پیش موضوع ثبت شرکت یک موضوع بسیار پیچیده و با پروسه طولانی مدت همراه بود؛ اما امروزه و در قانون جدید ثبت شرکت بسیار ساده، تنها با چند کلیک انجام می‌شود و هرکسی می‌تواند شرکت یا هرگونه فعالیت تجاری دیگر خود را به ثبت برساند. در ادامه با ما همراه شوید تا به طور کامل به صفر تا صد مراحل ثبت شرکت بپردازیم.

نحوه ثبت شرکت در ایران

در اولین گام برای ثبت شرکت باید ابتدا، نظام حقوقی حاکم بر شرکت ها در ایران را شناخت. در مرحله بعدی باید ابتدا یک ایده برای تاسیس شرکت ایجاد کرد. سپس باید برنامه ریزی کامل برای آینده شرکت، اهداف شرکت، تعداد و مسئولیت افراد و…  را در نظر گرفت. ثبت شرکت در ایران نسبت به گذشته بسیار ساده و آسان شده است و دیگر مثل قبل آن قوانین پیچیده و طاقت فرسا بر نظام حوقی شرکت ها در ایران حاکم نیست و هرکس که خواهد می‌تواند شرکت خود را ثبت کند.

مراحل ثبت شرکت در ایران

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت در ایران به این صورت است که پس از تصمیم گیری در رابطه به نوع شرکت و… می‌توانید برای ثبت شرکت به سامانه اداره کل ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. در مرحله بعد باید در سامانه مذکور ثبت‌نام کنید سپس با آماده کردن مدارک مورد نیاز مانند: نام شرکت، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت به ادامه فرایند ثبت شرکت بپردازید.

برای ثبت شرکت در ایران به حداقل دو نفر نیاز است و تنهای قادر به ثبت شرکت نخواهید بود. پس از ثبت نام در سامانه و انجام مراحل فوق باید به مرحله بعدی مراجعه کنید که عبارت است از: وارد نمودن شماره ملی شخصی در صورت ایرانی بود و در صورت خارجی بودن شماره گذرنامه، وارد کردن نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مربوط به نام، انتخاب نوع شرکت، مشخص کردن شخصیت خود( حقوقی و حقیقی)، مشخص کردن میزان سرمایه، انتخاب گروه و زیر گروه شرکت، وارد کردن اطلاعات هیات مدیره و  ثبت اطلاعاتی از این قبیل در سامانه. در نهایت ثبت نهایی شرکت در سامانه و استعلام گیری از وضعیت.

پس از انجام همه‌ی مراحل بالا و دریافت تاییدیه پذیرش، باید یک نسخه اصلی از صورت‌جلسه تنظیمی مورد نظر را امضا کرده و از طریق پست به آدرس ذکر شده در تاییدیه سامانه ارسال کنید.

بیشتر بخوانید!
راهنمای جامع مراحل دریافت کارت بازرگانی در سال 1402

در نتیجه به طور خلاصه مراحل ثبت شرکت به شرح زیر است:

  1. انتخاب نوع شرکت و موضوع فعالیت
  2. انتخاب نام شرکت
  3. انتخاب اعضا و سمت آن‌ها
  4. طی کردن مراحل ثبت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها
  5. تهیه و امضاء مدارک ثبتی (از جمله اساسنامه، صورتجلسه و…)
  6. ارسال  کردن کلیه مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها
  7. استعلام گرفتن از وضعیت ثبت شرکت در سامانه مربوطه
  8. پرداخت هزینه های قانونی
  9. دریافت آگهی تاسیس در اداره ثبت شرکتها

چند نکته مهم در رابطه با ثبت شرکت در ایران

یک نکته حائز اهمیت وجود دارد این است که پس از تایید نام شرکت فقط دو ماه مهلت دارید تا شرکت را به ثبت برسانید پس از آن باید دوباره نسبت تمدید آن اقدام کنید توجه داشته باشید که نام مورد نظر نباید قبلا به ثبت رسیده باشد، نباید خارجی باشد. همچنین باید هزینه مراحل ثبت شرکت، هزینه ثبت کردن نام شرکت و یک سری هزینه های قانونی دیگر را، در فرایند ثبت شرکت پرداخت کنید.

ثبت شرکت به دو صورت امکان پذیر است: ۱٫ انجام مراحل از صفرتا صد توسط خودتان، ۲٫ انجام مراحل ثبت شرکت توسط موسسه های ثبت

انجام مراحل ثبت توسط خودتان

در این روش باید از صفر تا صد مراحل شرکت را خودتان انجام دهید که امکان خطا و طولانی شدن پروسه ثبت شرکت وجود دارد.

انجام مراحل توسط موسسه های ثبت

در این روش اگر مراحل ثبت شرکت را به موسسه های معتبر بسپاریم در کمترین زمان و بدون هیچ خطایی انجام می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که در این روش از شما کارمزد و حق وکیل دریافت می‌شود.

سخن آخر

برای ثبت شرکت باید ابتدا به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرد و پس از بارگذاری اطلاعات مربوطه، مجوز تاسیس شرکت را دریافت کنید. برای ثبت شرکت هم خودتان می‌توانید به مراحل ثبت شرکت اقدام کنید، هم می‌توانید آن را به موسسه مخصوص این کار بسپارید. ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل به صفر تا صد مراحل ثبت شرکت بپردازیم.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴٫۷ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *