مقایسه شرکت تعاونی با دیگر شرکت ها از منظر هدف

طبق آنچه در قانون تجارت کشور بیان شده است. شرکت های تجاری در ایران به هفت مدل مدل کاری تقسیم شده اند. از قبیل شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی ، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف، هر کدام از این مدل های کار قوانین و شرایط خاص خود برای فعالیت را دارند.

برای برخی از متقاضیان ثبت شرکت این سوال پی آمده است که تفاوت این شرکت ها با یکدیگر در چه مواردی است. به همین منظور ما در این مقاله تفاوت شرکت تعاونی با شرکت های دیگر را مورد بررسی قرار داده ایم. لذا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید


از نظر هدف

هدف از تاسیس از جمله موارد مهم برای تشکیل یک شرکت است، در این رابطه باید بیان کرد که هدف از تاسیس شرکت تعاونی با دیگر شرکت ها را باید از دو منظر متفاوت معرفی کرد


جنبه های عاطفی

همواره دیده شده است که فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر قشر ناتوان و کم درآمد جامعه اثرات بیشتری دارد. و این دسته از افراد جامعه همواره جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند، از این رو شرکت تعاونی با نگاه به این موضوع و از طریق روح همکاری، همیاری، اتحاد فکر و عمل مشترک و متقابل برای حل مشکلات عمومی وارد عمل می‌شود. این نکته از جمله موارد اشتراک مساعی است، قبل از اینکه به زمینه های اقتصادی اندیشیده شود، جنبه کاملاً عاطفی و احساساتی داشته است. در کل باید اذعان کرد که تعاون اجتماعی مبحثی است برای همکاری و از این رو شرکت تعاونی تاسیس می‌شود.


جنبه های اقتصادی

درست است که تعاونی از منظر قوانین و مقررات و آنچه در اصول خود بیان کرده است یک مجموعه برای همیاری و همکاری احساسی و عاطفی است، ولی با تمام این تفاسیر نباید  زمینه های اقتصادی محرک اصلی این احساس  را انکار کرد. در این رابطه باید اینگونه گفت که درست است که آرزوی بهره مندی طبقات کم درآمد از یک حداقل درآمده و توزیع صحیح کالا بین تمام طبقات به صورت عادلانه و منصفانه از جمله موارد مهم در تعاونی است و دلیل اصلی آن ولی باید موارد اقتصادی را به این نکات اضافه کرد.


از نظر عضویت


به طور کلی باید گفت که شرایط و سیستم عضویت گیری در شرکت تعاونی به طور کلی متفاوت از دیگر شرکت ها است به همین منظور باید این موارد را جداگانه مورد بررسی قرار داد. با ما برای این تشخیص این تفاوت ها همراه باشید.

بیشتر بخوانید!
ثبت شرکت در کیش


از نظر هدف اصلی عضویت

در رابطه با عضویت در شرکت های تجاری باید به این موضوع دقت داشت که معمولا اعتبار شخصیت اجتماعی عضو نیست بلکه به اعتبار میزان سرمایه ای است که شریک در شرکت می گذارد. در همین رابطه باید دقت کرد که دیگر مسائل از اهمیت بالایی برخوردار نیست ولی از ارکان اصلی عض.یت در شرکت تعاونی این است که اعضاء باید شخصیت اخلاقی و اجتماعی بالایی داشته باشند و این موضوع از مهم ترین اصول شرکت تعاونی است.در حقیقت سرمایه وسیله ای است در خدمت تعاونی برای سرویس دهی به اعضاء.


از نظر تشریفات ورود و خروج اعضاء

شرایط عضویت در دیگر شرکت های تجاری

  • در شرکت های تجاری به طور کلی تعداد اعضاء اهمیتی ندارد× بلکه مؤسسین سعی می کنند حداقل اعضاء با حداکثر سرمایه را تأمین کنند.
  • در رابطه با اعضا باید به این نکته اشاره کرد که ورود این افراد صرف نظر از میزان سرمایه امر به هیچ وجه اصل اخلاقی و اجتماعی وابستگی ندارد. بلکه در این رابطه باید به ملاحظات مربوط به وجود عوامل و عناصر کسب سود است که شرکت را در امر انتخاب اعضاء یاری می دهد قبول اعضای جدید هم درصورت نیاز به افزایش سرمایه ممکن است.
  • در شرکت های تجاری خروج اعضاء بدون قید و شرط نیست و موافقت سایر اعضاء و در برخی موارد حکم داد گاه الزامی است.


شرایط عضویت در شرکت تعاونی

  • در شرکت تعاونی حداکثر عضویت، مورد نظر است. و همچنین باید توجه کرد که افراد از نظر اخلاقی اجتماعی بررسی شوند.
  • در شرکت تعاونی این نکته بسیار حائز اهمیت است که موانعی برای ورود افراد در شرکت هم حرفه وجود ندارد و از این بابت مانعی وجود ندارد. همچنین باید دقت داشت که ورود اعضا ارتباطیبه سرمایه آنان ندارد و تمامی افراد باید جز حداقل سهامی که باید خریداری کنند. قبول عضو جدید در صورت داشتن نیاز مشترک با اعضای تعاونی ممکن است‌.
  • در شرکت تعاونی خروج اعضاء آزاد است. مگر در موارد خاص که شرکت نمی تواند عضوی را اخراج کند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *