کشور ترکیه به دلیل شباهت‌‌های زیاد به ایران و موقعیت جغرافیایی خود، به سکوی پرتابی برای بسیاری از ایرانیان به کشورهای اروپایی تبدیل شده است. به همین علت سالانه ایرانیان بسیاری برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار اقدام می‌کنند. زیرا که می‌توان با حداقل ۵ سال کار در ترکیه تابعیت این کشور را بدست آورد، با ما همراه باشید تا معایب و مزایای اخذ اجازه کار در ترکیه را به شما آموزش دهیم.

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه

از مزیت‌های مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان این است که برای سفر‌های زیر ۳ ماه، نیازی به دریافت ویزا ندارید. کشور ترکیه به عنوان کشوری در همسایگی ایران، مقصدی پرطرفدار برای مهاجرت از طریق کار می‌باشد. جالب است بدانید که ترکیه ویزای جست و جوی کار ندارد و شما می‌بایست در آن کشور، یک پیشنهاد شغلی(جاب آفر) دریافت کنید. البته این پیشنهاد شغلی باید مورد تایید اداره کار و مهاجرت ترکیه قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر شما در خاک ترکیه باشید، شرایط کاری بهتری در انتظار شماست. در غیر اینصورت برای اقدام از ایران، کارفرمای شما باید ثابت کند که چرا یک فرد ترک تبار را برای این کار انتخاب نکرده است.

دریافت دعوتنامه‌ی شغلی به صورت حضوری و یا آنلاین امکان پذیر است. اگر شما از لحاظ سنی، تحصیلات، سابقه‌ی کاری و … شرایط مطلوبی داشته باشید، می‌توانید به راحتی شغل مناسب پیدا کنید. از معتبرترین سایت‌ها‌ی کاریابی ترکیه می‌توان Craigslist ، Kariyer و Eleman را نام برد. اگر بتوانید به صورت قانونی شغلی با تاییدیه‌ی اداره‌ی کار و مهاجرت ترکیه پیدا کنید، بعد از گذشت ۸ تا ۱۰ سال می‌توانید اقامت دائم و همچنین تابعیت این کشور را بدست آورید. توجه داشته باشید که اقامت کاری شما حتما با قرارداد شغلیتان متناسب باشد.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت کاری ترکیه

  1. پیشنهاد شغلی معتبر از کارفرمایی دارای تابعیت ترکیه
  2. ارائه قرارداد کاری
  3. درخواست اخذ اقامت
  4. اثبات تمکن مالی
  5. مدرک زبان ترکی یا انگلیسی
  6. بیمه نامه مورد قبول ترکیه
  7. گواهی معتبر مبنی بر سکونت در ترکیه
  8. پاسپورت معتبر
  9. عکس پاسپورتی
  10. ترجمه مدارک تحصیلی
  11. ترجمه مدارک هویتی
  12. پرداخت هزینه‌های ویزا
  13. گواهی عدم سوء پیشینه‌ی کیفری
  14. بلیط‌ پرواز

کار در ترکیه

شرایط کار در ترکیه

برای پیدا کردن کار در ترکیه، داشتن یک سری شرایط مانند میزان تحصیلات، میزان تسلط به زبان ترکی، داشتن تخصص در یک حرفه و همچنین سابقه‌ی کاری ضروری است. اما مهمتر از آن شما می‌بایست شرایط سنی مناسبی برای کار در ترکیه داشته باشید. بهترین رده‌ی سنی برای کار از نظر دولت ترکیه ۱۸ تا ۴۰ سال است. پیدا کردن کار برای افرادی خارج از این رده‌ی سنی کار دشواری خواهد بود.

یکی از موضوعات مهمی که پیش از مهاجرت کاری به یک کشور می‌بایست در نظر بگیرید، نرخ بیکاری آن کشور است. زیرا که هر چه نرخ بیکاری در یک کشور کمتر باشد، مهاجرت کاری به آن کشور راحت‌تر است! همچنین موقعیت‌های شغلی فراوانی برای شما وجود خواهد داشت. براساس سرشماری‌هایی که در سال ۲۰۱۹ میان افراد دارای پتانسیل کاری در ترکیه انجام شد، نرخ بیکاری برای این کشور تقریبا ۱۱٫۹٪ برآورد شد. اگرچه این رقم نسبت به آمار بیکاری در ایران بسیار کمتر است، اما نسبت به کشورهای اروپایی رقم بالایی می‌باشد.

جالب است بدانید حتی اخلاق خوب چقدر در گرفتن ویزای کاری شما از نظر دولت ترکیه مهم است. شما می‌بایست تسلط کافی بر زبان ترکی استانبولی داشته باشید تا بتوانید ویزای کار در ترکیه را دریافت نمایید. حتی نداشتن بیماری واگیردار و یا هر سابقه‌ی کیفری دیگری که سبب شود دولت ترکیه شما را تهدیدی برای سلامت یا امنیت ملی و عمومی ترکیه تلقی کند نیز می‌تواند در روند پرونده‌ی شما تاثیر داشته باشد. شما می‌توانید پس از ۵ سال اقامت بدون وقفه و پرداخت بیمه و مالیات در ترکیه، درخواست تابعیت این کشور را بدهید.

تقسیم بندی انواع ویزای کار در ترکیه

برای کار در ترکیه به ویزای کاری نیاز دارید. ویزای کاری ترکیه شامل انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  1. ویزای کاری با مدت زمان محدود: این ویزا معمولا برای مدت یک سال از طرف دولت ترکیه صادر می‌شود. اما مدت زمان آن، بسته به اجازه اقامت شما می‌تواند تمدید و یا کاهش یابد. حتی بعد از یک سال کار در ترکیه تا سه سال نیز تمدید ‌می‌شود. البته شرط تمدید ۳ ساله‌ی این ویزا، کار در همان شغل و با همان کارفرما است. پس از این مدت ۳ ساله، می‌توانید ویزای کاری خود را برای کار با کارفرمایان دیگر نیز تمدید کنید.
  2. ویزای کار نامحدود: این ویزای کاری تنها به افراد غیر ترکی که حداقل ۸ سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته‌اند و یا حداقل ۶ سال در این کشور کار کرده‌اند تعلق می‌گیرد.
  3. ویزای کار مستقل: این ویزا به افراد خارجی که در ترکیه کار تجاری انجام می‌دهند، داده می‌شود. البته شرط اعطای این ویزا، حداقل ۵ سال زندگی در ترکیه به صورت مداوم است. همچنین شغل شما می‌بایست فرصت‌های شغلی در ترکیه ایجاد کرده باشد و یا به توسعه اقتصادی ترکیه کمک کرده باشد تا این ویزا به شما تعلق بگیرد.
  4. ویزای کار فیروزه‌ای: براساس قوانین ترکیه اگر قصد کار و سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصاد، علوم، تکنولوژی و صنعت را دارید، می‌توانید از این نوع ویزا استفاده کنید. پس از دریافت این نوع ویزای کاری، شما می‌توانید به صورت نامحدود از دولت ترکیه اجازه‌ی کار دریافت کنید.
بیشتر بخوانید!
مدارک لازم جهت پذیرش  تاسیس موسسات غیر تجاری

شرایط ویزای همراه برای کار در ترکیه

یکی از مهمترین مسائلی که پس از اخذ ویزای همراه، ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول می‌کند، به همراه بردن افراد خانواده به ترکیه می‌باشد. اخذ ویزای همراه در حین کار در ترکیه، مخصوصا برای افراد متاهل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک خبر خوش برای شما عزیزانی که در فکر اخذ ویزای کاری ترکیه هستید! شما می‌توانید با دریافت ویزای کاری ترکیه، برای ویزای همراه خانواده‌ی خود نیز اقدام نمایید.

براساس قوانین ترکیه، شخص اصلی که از طریق ویزای کار ترکیه اقامت این کشور را دریافت می‌کند، می‌تواند برای ویزای همراه که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می‌شود نیز اقدام نماید. البته برای این منظور، شما می‌بایست حداقل یک سال در ترکیه زندگی کنید و موفق به اخذ کارت آبی ترکیه شوید. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا مانند اتریش، آلمان و … به محض اخذ اقامت کاری می‌توانید برای دریافت ویزای همراه خانواده‌ی خود درخواست دهید.

مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری و اخذ تابعیت ترکیه

یکی از مزیت‌هایی که با گرفتن ویزای کاری بسیاری از کشورها می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، اقامت دائم و اخذ تابعیت آن کشور است. ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری از این قانون مستثنی نیست. به محض اینکه  مجوز کار شما توسط وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه صادر ‌شد، شما نیز می‌توانید تحت شرایط ویژه‌ای اقامت ترکیه را بدست آورید. مجوز کاری که در ابتدا برای شما  صادر می‌شود، دارای اعتبار یک ساله خواهد بود.

پس از این مدت، ویزای شما برای مدت ۲ سال دیگر تمدید خواهد شد. پس از اتمام این دو سال، می‌توانید ویزای کاری خود را برای ۳ سال دیگر تمدید کنید. اگر بتوانید از این طریق مجوز کاری خود را برای ۸ سال تمدید کنید، مجوز کار نامحدود به شما تعلق خواهد گرفت. در نهایت پس از گذشت ۸ تا ۱۰ سال کار در ترکیه، اقامت دائم به شما تعلق خواهد گرفت و پس از آن می توانید برای دریافت پاسپورت ترکیه و بهره‌مندی از حقوق شهروندی این کشور اقدام نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۵

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *