همه وظایف اعضاء و هیأت مدیره شرکت تعاونی

شرکت تعاونی از مدل شرکت‌هایی است که اعضای آن و مدیران دارای وظایفی بسیار است. در ادامه پس از تعریفی مشخص از شرکت تعاونی به تمام وظایف اعضاء و مدیران در شرکت تعاونی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت تعاونی چیست؟

این‌گونه از شرکت‌ها بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به توزیع و جهت اهداف خود که در قانون به منظور بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضا است تشکیل می‌شود.

وظایفت و اختیارات اعضاء شرکت تعاونی

هیأت مدیره به جرء در مواردی که اتخاذ تصمیم با مجمع عمومی شرکت است، با رعایت تمامی قوانین و مقررات تنظیم شده در اساسنامه، صلاحیت اداره شرکت تعاونی را دارا است.  این وظایف به صورت جمعی است. زیرا تمامی اختیارات را قانون به هیأت مدیره محول کرده، برای اینکه اقدامات هیات مدیره، جمعی باشد، لازم است در جلسه رسمی هیأت مدیره با اکثریت اعضای شرکت درباره آن‌ها تصمیم گیری شود. و پس از آن در  صورت جلسه مربوطه قید گردد.
هیچ یک از اعضای هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت مدیره به صورت فردی استفاده کند، یا شخصاً به امری که مربوط به وظایف هیات مدیره است اقدام کند. مگر این‌که در  موارد خاص که به تصویب هیأت مدیره به صورت کتبی رسیده باشد.

هرگاه عضوی از هیأت مدیره بدون داشتن اختیار لازم، اقدام به فعالیتی کند که از آن حقی برای دیگران نسبت به شرکت تعاونی یا تکالیفی برای شرکت در برابر این اشخاص ایجاد شود،  شرکت تعاونی و هیأت مدیره مسئول آن خواهند بود. به این دلیل که نمی‌توانند به این موضوع استناد کنند که وی بدون اختیار لازم اقدام به کاری کرده و از آن معاف شوند. به همین منظور عضوء مذکور در برابر هیأت مدیره مسئول بوده و هیأت مدیره می تواند برای جبران ضرر و زیان وارده به فرد مذکور رجوع کند.
نمایندگی یا وکالتی که هیات مدیره برای انجام کاری به عضوی واگذار کرده است قابل واگذاری به غیر نیست، مگر اینکه در این مورد از طرف هیات مدیره وکیل در توکیل غیر باشد. در همین زمینه قانون، وظایف و اختیارات هیات مدیره را به شرح ذیل تعیین می کند.

وظایف و اختیارات هیأت مدیره شرکت تعاونی

در ادامه مطلب به ۱۷  مورد از وظایف و اختیارات هیأت مدیره در شرکت تعاونی اشاره ای خواهیم داشت

۱- دعوت به تشکیل مجمع عمومی عادی و فوق العاده

۲- اجرای اساسنامه شرکت  و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوطه به هیأت مدیره

۳- تعیین و نصب، عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر کارهای وی و پیشنهاد میزان حقوق و مزایای مدیر عامل

۴- قبول درخواست عضویت داوطلبان عضویت در شرکت

۵- امکان تصمیم درباره انتقال سهام به اعضاء به یکدیگر

۶- دریافت استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره

۷- نظارت بر هزینه‌های جاری شرکت تعاونی و رسیدگی به حساب‌ها و همچنین ارائه نتایج آن به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش های مالی و ترازنامه و حساب سود و زیان به مجمع عمومی عادی

بیشتر بخوانید!
انتخاب هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود از چه طریقی انجام می‌شود؟

۸- توضیحات لازمه در مورد ترازنامه و تسلیم به موقع گزارش‌های مالی و ترازنامه و حساب سود و زیان به مجمع عمومی عادی

۹- تهیه و تنظیم طرح‌ها، برنامه و بودجه و سایر پیشنهادها و تسلیم آن‌ها به مجمع عمومی عادی برای اخذ تصمیم نهایی

۱۰- تعیین نماینده از بین اعضاء شرکت تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی اتحادیه های تعاونی و شرکت هایی که شرکت تعاونی در آن عضویت و مشارکت دارد.

۱۱- تهیه دستورالعمل‌های کلی شرکت اعم از دستور العمل‌های داخلی شرکت تعاونی و تسلیم  آن به مجمع عمومی عادی برای تصویب

۱۲- تعیین نماینده قانونی برای شرکت  یا وکیل با حق توکیل به غیر در دادگاه‌ها، مراجع قانونی و سایر سازمان‌ها

۱۳- تعیین و معرفی یک یا دو نفر از اعضاء هیات مدیره به همراه مدیر عامل برای امضاء قراردادها و اسناد تعهدآور به عنوان صاحبان امضای مجاز

۱۴-  به موجب ماده ۱۳ قانون بخش تعاونی انجام بقیه اموری که به موجب قانون یا اساسنامه و سایر مقررات بر عهده هیات مدیره گذاشته شده است، از جمله پیشنهاد اخراج عضو به مجمع عمومی عادی

۱۵- اولین هیأت مدیره تشکیل شده مکلف است ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی عادی برای ثبت شرکت در مراجع ذی‌صلاح اقدام کند.

۱۶- هیأت مدیره با تصمیم اکثریت اعضاء برای تشکیل مجامع عمومی دعوت به عمل می‌آورد، ولی لازم به ذکر است که دعوت مجامع عمومی از اختیارات مطلق هیأت مدیره نیست.
وزارت تعاون و بازرسان در مواردی می توانند از اعضاء شرکت تعاونی برای تشکیل مجامع عمومی دعوت کنند.

۱۷- اجرای همه تصمیمات در مجامع عمومی بر عهده هیأت مدیره است.
مجمع عمومی، رکن «تصمیم گیرنده» و هیأت مدیره رکن «اداره کننده» در یک شرکت تعاونی است. به همین منظور هیأت مدیره مکلف است مقررات قانونی و اساسنامه شرکت و مصوبات مجامع عمومی را در زمان اداره امور شرکت رعایت کند. و در این چهارچوبحرکت مدیرتی خود را پیش بگیرد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره داشت که در شرکت تعاونی اعضای هیأت مدیره  مدیر عامل و بازرسان نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می‌شوند از قبیل ارتشاء اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر و تقلب، طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی و کیفری، مسئول هستند.

با تشکر از همراهی شما در صورت سوال می‌توانید از مشاوران تخصصی دفتر ثبت شرکت های‌ثبت بهره بگیرید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳٫۵ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۳۱

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *