مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، قانونی است که مطابق آن هر شخص حقیقی یا حقوقی برای وارد کردن هرگونه کالایی به کشور باید درصد مشخصی از ارزش کل کالاهای وارد شده را به عنوان مالیات آن بپردازد. این قانون یکی از اشتراکات قانون‌های اساسی کشورهای مختلف است و در بیش از ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود. این مبالغ توسط سازمان امور مالیاتی کشور اخذ می‌شود و از طریق این سازمان به خزانه دولتی انتقال داده می‌شود.

ماليات بر ارزش افزوده تفکری است كه برخاسته از چندين و چند سال بازتاب عملکرد خوب آن در دولت‌های کشورهای گوناگون است. این تفکر مورد تائید بسیاری از متفکران و کارشناسان اقتصاد و مالیات نیز هست. یکی از اهداف مالیات بر ارزش افزوده برقراری عدالت اجتماعی نسبت به سایر انواع مالیات‌ها است؛ هدف دیگر آن که به نوعی مهم‌ترین دلیل آن است، درآمدزایی برای دولت کشور است. بخش بزرگی از بودجه عمومی کشورها از مالیات تشکیل می‌شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

در کشور ما قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ با نرخ ۳ درصدی آغاز به کار کرد. همانند سایر قوانین که در طول زمان دستخوش تغییر می‌شوند، این قانون نیز در طی این سال‌ها با تغییراتی مواجه شد. امروزه نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۹ درصد رسیده است که ۶ درصد آن با عنوان مالیات ارزش افزوده و ۳ درصد آن با عنوان عوارض ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده چیست؟

گواهی ارزش افزوده برای صاحبان کسب و کار (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که کالا یا خدماتی را ارائه می‌کنند این امکان را می‌دهد که با همراه داشتن کد اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند. این مالیات، همان ۹ درصد مالیاتی است که پس از خرید هر نوع کالایی به جمع خرید شما اضافه می‌شود. بدین ترتیب مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان گرفته و به طور غیر مستقیم توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به دولت می‌رسد.

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده

برای ثبت نام برای اخذ گواهی ارزش افزوده باید از دو مرحله ثبت نام اولیه و ثبت نام ثانویه عبور کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه

  • همراه داشتن کد اقتصادی (کد اقتصادی، یک کد ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود که کاربرد آن برای شناسایی است)
  • کپی مدارک شناسایی عوامل شرکت (کپی‌ از شناسنامه و کارت ملی اعضا)
  • روزنامه‌ای که در آن آگهی تأسیس شرکت چاپ شده است
  • ارائه وکالت ‌نامه
  • نشانی سکونت پیمانکار
  • آخرین تغییرات اعمال شده در شرکت
  • شماره تماس همراه و ثابت مدیرعامل شرکت و پیمانکار
  • کد پستی پیمانکار، کد پستی دفتر شرکت، کد پستی محل کسب و کار یا منزل در صورت عدم وجود موارد قبلی
  • گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ثانویه

  • نام بانکی که حساب شرکت در آن افتتاح شده است
  • نام شعبه
  • شماره‌حساب شرکت
  • شماره تماس رئیس هیئت‌ مدیره شرکت
  • آخرین تغییرات اعمال شده در شرکت
  • مدارک شناسایی آخرین اعضای شرکت

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده

همانطور که گفته شد، یکی از ملزومات فعالیت در حوزه کسب و کار به منظور دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، دریافت گواهی اقتصادی است. برای اخذ این گواهی باید به وب‌سایت evat.ir مراجعه کرد. سامانه مالیات بر ارزش افزوده یک سامانه مادر است و برای درخواست و دریافت تمامی خدمات مرتبط با حوزه مالیات بر ارزش افزوده باید به این سامانه مراجعه کرد. در این بخش، با مراحل کامل اخذ گواهی ارزش افزوده به وسیله کد اقتصادی آشنا می‌شوید.

اگر قبلا در این سایت ثبت نام نکرده‌اید باید قبل از هرچیزی، در اولین پنجره سایت گزینه مراحل انجام ثبت نام را انتخاب، و در این سایت ثبت نام کنید. پس از ثبت نام در سایت باید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مختص خود، به سامانه مالیات بر ارزش افزوده وارد شوید.

بیشتر بخوانید!
نکاتی حاثز اهمیت در رابطه با ثبت شرکت‌های تصامنی و نسبی

پس از ورود به حساب کاربری خود، گزینه درخواست گواهینامه ثبت نام را از منوی سمت راست سامانه انتخاب کنید.

پنجره جدیدی باز می‌شود که در این پنجره، باید کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی و… را در کادرهای مربوطه وارد کنید. پس از ارائه توضیحات درخواست، بر روی ثبت درخواست کلیک کنید.

پس از گذراندن مراحل فوق و تکمیل اطلاعات، رسید درخواست گواهی ارزش افزوده شما نمایان می‌شود. این رسید شامل مشخصات و اطلاعاتی است که قطعیت درخواست شما را اثبات می‌کند. برای تسریع فرایند و عدم بروز مشکل باید این رسید را تا پایان فرایند دریافت گواهی ارزش افزوده همراه خود داشته باشید.

مدتی پس از ثبت درخواست، کارشناسان اداره مالیات وضعیت درخواست را بررسی می‌کنند و در صورت تایید کارشناسان، گواهی ارزش افزوده صادر می‌شود.

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

با توجه به تشخیص و بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان اداره مالیات، این گواهی در قالب‌های اعتبار ۶ ماهه و یک ساله صادر می‌شود. صاحبان کسب و کار باید بالافاصله پس از پایان مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده خود برای دریافت مجدد آن اقدام کنند. امکان تمدید اعتبار گواهی ارزش افزوده فراهم نیست و متقاضی باید روند دریافت گواهی ارزش افزوده را از اول طی کند.

استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده

امکان استعلام اعتبار گواهی ارزش افزوده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۹۴ فراهم شده است و عموم متقاضیان می‌توانند با استفاده از این سامانه، اعتبار گواهی ارزش افزوده خود را استعلام کنند. مشتریان نیز این حق و توانایی را دارند که از ارائه دهنده کالا یا خدمات درخواست ارائه گواهی ارزش افزوده و استعلام آن را دارند.

لینک استعلام اعتبار گواهی ارزش افزودهhttps://www.evat.ir/frmNewvalidationofregistration.aspx

برای جلوگیری از سوء استفاده‌های برخی اشخاص، معاونت اداره مالیات فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد اعتبار را معرفی می‌کند. لینک مشاهده لیست سیاه مالیات بر ارزش افزوده:  https://www.evat.ir/frmblacklisttaxpayer.aspx

کلام آخر

در صورتی که مدیریت کسب و کاری را به عهده دارید حتما با یکی از مهم‌ترین مفاهیم تجارت  که مالیات بر ارزش افزوده است آشنایی دارید. گواهی ارزش افزوده به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد تا مالیات بر ارزش افزوده کالا یا خدمات را از مشتریان خود دریافت کنند و  شخصا این مالیات را نپردازند. در صورت سهولت در فرایند درخواست گواهی ارزش افزوده می‌توانید با مشاوران حقوقی مجرب وب‌سایت ما تماس حاصل کرده و از مشاوره تخصصی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول برای گواهی ارزش افزوده

آیا بدون اخذ گواهی ارزش افزوده می‌توان مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کرد؟

در صورتی که صاحبان کسب و کار گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده و اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان کنند مرتکب اقدامی غیرقانونی شده و مطابق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

در صورتی که مدیریت چندین کسب و کار بر عهده یک نفر باشد یک گواهی ارزش افزوده کافی است؟

خیر، باید برای هر دسته از فعالیت‌ها یک گواهی ارزش افزوده مختص به آن موضوع دریافت شده باشد.

تمدید گواهی ارزش افزوده به چه شکل است؟

مطابق بخشنامه ۲۰۰/۹۹/۵۰۶ مورخ ۹۹/۲/۲۱ امکان تمدید گواهی ارزش افزوده وجود ندارد و متقاضی باید دوباره برای دریافت این گواهی اقدام کند.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۳ / ۵٫ بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! ۲

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *